Akah Nikah




Akad nikah
, ia bukan sesuatu yang sukar. Benarkah?

“Pernah belajar lafaz nikah?” Imam pasti bertanya.

“Ada”

“Insya Allah lebih mudah sebab dah pernah belajar, kan?”

Mudah. Sekali lafaz jawab maka sahlah pernikahan pasangan pengantin itu.

Saya masih teringat satu peristiwa pernikahan anak angkat bapa saudara di Kg. Sitiawan, Perak. Sangat menggelikan hati.
Awas pengantin lelaki! Jangan terlampau teruja kelak tersalah lontaran kata wahai Raja Sehari yang kacak bergaya. Jangan Imam menyuruh beristighfar, anda berselawat pula!

Kisah menghadiri majlis nikah memang berlaku pelbagai ragam dan alkisahnya. Amat menarik dan perlu diambil iktibar oleh si teruna. Ingat, bukan mudah nak menyunting si dara jelita. Barangkali ‘tersungkur’ ketika sesi ijab qabul di hadapan mertua anda.

Entry ini didedikasikan khas buat kedua sepupu aku yang bakal melangsungkan perkahwinan hujung minggu ini.

Selamat Pengantin Baru.

Semoga perkahwinan mereka dirahmati oleh Yang Maha Esa

Advertisements

Tagged: , , , ,

2 thoughts on “Akah Nikah

  1. luna qiszara December 8, 2010 at 9:00 pm Reply

    akad nikah..hehe..kdg2 klaka bile tgk pengantin lelaki neves masa nk akad nikah tu..org tua2 dulu kata kan, kalau akad nikah ni, seelok eloknya dibuat 2 atau 3 lafaz, jgn satu..tu wallahualam la..x tau betul ke x..hehe

    • bingkisanilahi December 8, 2010 at 10:32 pm Reply

      Baru ni kan, seronok tengok sepupu kahwin. Masa nak akad nikah tu, tok kadi bagi tazkirah panjang lebar sebelum sesi akad nikah dijalankan. Barangkali nak bagi pengantin lelaki ‘release’ sikit kot. Tak de lah nak tersasul-sasul masa nak akad nikah nanti. Nasib la kalau dapat tok kadi yang suka tanya macam-macam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: